Asiakkaansuojan kehittäminen julkisissa hyvinvointipalveluissa. Lausuntotiivistelmä
Asiakkaansuojan kehittäminen julkisissa hyvinvointipalveluissa. Lausuntotiivistelmä
Oikeusministeriö pyysi asiakkaansuojan kehittämistä julkisissa hyvinvointipalveluissa koskevasta raportista lausuntoa 69 viranomaiselta ja yhteisöltä. Lausunnon antoi 49 tahoa.
Valtaosa lausunnonantajista piti yleisellä tasolla tärkeänä, että asiakkaansuojaa julkisissa hyvinvointipalveluissa parannetaan. Sen sijaan eriäviä näkemyksiä esitettiin siitä, millä tavoin ja missä laajuudessa tämä tulisi toteuttaa.
Raportissa ehdotetuista uudistuksista myönteisimmin suhtauduttiin siihen, että markkinointia koskevat säännökset ulotettaisiin koskemaan myös julkisia hyvinvointipalveluita. Samoin myönteisesti suhtauduttiin neuvontapalvelujen kehittämistä koskevaan ehdotukseen. Sen sijaan mielipiteet jakautuivat erityisesti sen suhteen, tulisiko kuluttajariitalautakunnan toimivaltaa laajentaa siten, että lautakunta voisi käsitellä määrättyihin julkisiin palveluihin liittyviä asiakkaiden hyvitysvaatimuksia myös silloin, kun kyse on julkisyhteisön itse tuottamista tai ostopalveluina hankkimista palveluista.
Ulkoasu |
30 |
---|---|
Sarja | Oikeusministeriön julkaisu, 53/2011 |
Aiheet | |
ISSN |
1798-7105 |