Ehdokkaat esiin! Miten julkinen valta voi tukea vaaliehdokkaiden maksutonta näkyvyyttä ja äänestäjien tiedonsaantia
Ehdokkaat esiin! Miten julkinen valta voi tukea vaaliehdokkaiden maksutonta näkyvyyttä ja äänestäjien tiedonsaantia
Vuoden 2003 eduskuntavaaleista vuoden 2007 eduskuntavaaleihin ehdokaskampanjat kasvoivat kolmanneksella. Mediamainonnasta on tullut yhä keskeisempi osa vaalikampanjoita. Keskusteluun on noussut ehdokkaiden mahdollisuus tasa-arvoiseen näkyvyyteen ja esimerkiksi äänestäjille entuudestaan tuntemattomien ehdokkaiden mahdollisuus tulla valituksi ilman huomattavaa kampanjabudjettia. Toisaalta äänestäjillä tulisi olla mahdollisuus saada riittävästi tietoa kaikista ehdokkaista ennen äänestyspäätöstään.
Selvityksessä pyritään etsimään tapoja, joilla julkinen valta voi tukea vaaleihin asettautuneiden ihmisten näkyvyyttä ja samalla äänestäjän tiedonsaantioikeutta ehdokkaista. Selvityshenkilö tekee ehdotuksia oikeusministeriölle, kunnille, puolueille, hallitukselle, kaupan alan toimijoille ja medialle. Tarkoitus on etsiä keinoja, joilla etenkin pienellä budjetilla toimivat ja ennestään tuntemattomat ehdokkaat voivat päästä äänestäjien tietoisuuteen. Keskeiset ehdotukset liittyvät internetin hyödyntämiseen, kuntien rooliin ulkomainonnassa ja ehdokkaiden mahdollisuuksiin tavata mahdollisia äänestäjiä julkisissa tiloissa.
Selvitys liittyy osaltaan vaalirahoitusuudistukseen, josta hallituspuolueiden puheenjohtajat sopivat yhdessä oikeusministeri Tuija Braxin kanssa marraskuussa 2009 sekä valtioneuvoston 4.2.2010 tekemään periaatepäätökseen demokratian edistämisestä Suomessa.
Fysisk beskrivning |
42 |
---|---|
Serie | Oikeusministeriön julkaisu, 33/2010 |
Ämnen | |
ISSN |
1798-7067 |