Kirjasto on 2.4.2024 alkaen avoinna ma–to 12–18. | Poikkeavat aukioloajat

Haku

Oikeusaputoimistojen kehittäminen

QR-koodi
Finna-arvio

Oikeusaputoimistojen kehittäminen

Utvecklandet av rättshjälpsbyråerna

Oikeusaputoimistojen kehittämistyöryhmä määritteli työnsä alussa oikeusaputoimistoille toiminta-ajatuksen, jossa huomioidaan sekä oikeusaputoimiston asianajollinen tehtävä että oikeusapupäätösten tekemisestä johtuva hallinnollinen tehtävä. Toiminta-ajatus heijastuu työryhmän tekemissä ehdotuksissa toiminnan kehittämiseksi. Toiminnan kehittämisehdotusten pohjana on käytetty myös oikeusaputoimistojen yhteistyötahojen kuulemisia ja SWOT-analyysia, jossa käytiin läpi oikeusaputoimistojen toiminnan ja toimintaympäristön vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia.
Oikeusaputoimistojen palveluiden kehittämiseksi työryhmä esitti, että lähivuosien aikana oikeusaputoimistoissa kehitettäisiin puhelinneuvontaa ja parannettaisiin mahdollisuuksia sähköiseen asiointiin. Asiakaspalvelun parantamiseksi ehdotetaan kokeiltavaksi myös päivystysjärjestelmää, jonka avulla kiireellisissä tapauksissa oikeusapu voidaan antaa nykyistä joustavammin. Työryhmä suosittelee lisäksi osaamisrekisterin perustamista, johon kerätään eräisiin oikeudenaloihin perehtyneiden oikeusavustajien erityisosaaminen.
Oikeusaputoimistojen henkilöstö on ollut jatkuvien muutoksien keskeltä vuodesta 1998 lähtien, jolloin oikeusaputoimistot siirtyivät kunnilta valtiolle. Palveluiden kehittämisen ohella työryhmässä kiinnitettiin huomiota oikeusaputoimistojen henkilöstökysymyksiin. Oikeusaputoimistossa tehdään henkilöstötilinpäätös vuodelta 2002, johon liittyen henkilöstölle tehdään työtyytyväisyyskysely. Työryhmässä painotettiin johtajuuden ja koulutuksen merkitystä henkilöstön kehittämisessä ja jaksamisessa. Toimistojen henkilöstörakennetta ja toimistojen työskentelyolosuhteita tarkasteltiin niin palveluiden tarjoamisen kuin henkilöstön työtyytyväisyyden näkökulmista.

Tallennettuna: