Kirjasto on 2.4.2024 alkaen avoinna ma–to 12–18. | Poikkeavat aukioloajat

Haku

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tietohallinnon linjaukset

QR-koodi
Finna-arvio

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tietohallinnon linjaukset

Digitalisaation hyödyntäminen palveluiden ja toimintaprosessien uudistamisessa, JulkICT:n strategian toimeenpano, ICT:n säästötavoitteet sekä useat hallinnolliset muutokset haastavat hallinnonalan tietohallintoa kehittämään ja organisoimaan omaa toimintaansa uudella tavalla. Lisäksi erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä tapahtuvien muutosten tulee heijastua myös hallinnonalan tiedonhallinnan kyvykkyyteen palvella ja ohjata kokonaisuutta. Hallinnonalan tietohallinnon linjauksissa on tunnistettu viisi keskeistä osa-aluetta, joilla nähdään lähivuosina tapahtuvan merkittäviä muutoksia. Linjausten osa-aluetta ovat: sähköinen asiointi ja palveluarkkitehtuuri, hallinnonalan tiedonhallinta, kyberturvallisuus ja varautuminen, perustietotekniikka sekä tietohallinnon roolit ja kyvykkyysmalli. Tavoitetilassa käyttäjien tarpeiden mukaiset hallinnonalan eri viranomaisten sähköiset palvelut muodostavat käyttäjälle yhtenäisen kokonaisuuden. Yhteiset palveluprosessit on tunnistettu ja sähköiset palvelut tuotetaan tarkoituksenmukaisia yhteisiä ratkaisuja hyödyntäen. Sähköisistä tietopalveluista, niiden käyttäjistä ja kehitystarpeista on yhtenäinen hallinnonalan kokonaiskuva. Sähköiset tietopalvelut on tuotteistettu ja niitä hallitaan portfoliona asiakkaiden tarpeiden perusteella. Tiedonhallinnan linjauksissa tarkastelun painopiste on hallinnon sisäisen toiminnan seurannassa ja ohjauksessa sekä sektorin tilannekuvan muodostamisessa. Tavoitetilassa tietohallinnan palvelut ja prosessit muodostavat yhtenäisen sektoreiden ja hallinnonalan toimintaa tukevan kokonaisuuden.

Tallennettuna: