Kirjasto on 2.4.2024 alkaen avoinna ma–to 12–18. | Poikkeavat aukioloajat

Haku

Kuluttajan- ja asiakkaansuojan parantaminen henkilöön kohdistuvissa palveluissa : Lausuntotiivistelmä

QR-koodi
Finna-arvio

Kuluttajan- ja asiakkaansuojan parantaminen henkilöön kohdistuvissa palveluissa : Lausuntotiivistelmä

Enemmistö lausunnonantajista pitää tarpeellisena säätää nykyistä tarkemmin kuluttajan oikeuksista ja velvollisuuksista henkilöön kohdistuvien palvelujen osalta. Moni lausunnonantaja katsoo, että mietinnössä kuluttajansuojalakiin (38/1978) lisättäväksi ehdotetun uuden 9 a luvun säännökset selkeyttäisivät oikeustilaa niin kuluttajan, elinkeinonharjoittajan kuin myös lain soveltajan näkökulmasta.

Lausunnonantajien näkemykset mietinnössä säädettäväksi ehdotetun uuden asiakkaansuojalain tarpeellisuudesta jakautuvat. Moni lausunnonantaja katsoo, että asiakkaalla on tarve saada nykyistä parempaa oikeussuojaa julkisesti järjestetyissä henkilöpalveluissa. Enemmistö lausunnonantajista suhtautuu kuitenkin ehdotettuun asiakkaansuojalakiin kielteisesti ja katsoo, että asiakkaan oikeudet on jo nykyisellä lainsäädännöllä kattavasti turvattu tai, että asiakkaan oikeussuojan mahdollista kehittämistä tulisi tarkastella kuhunkin julkiseen palveluun sovellettavan erityislainsäädännön muutostarpeiden sekä tarvittaessa kollektiivisen viranomaisvalvonnan kokonaistarkastelun yhteydessä.

Tallennettuna: