Kirjasto on 2.4.2024 alkaen avoinna ma–to 12–18. | Poikkeavat aukioloajat

Haku

Raiskausrikosten lainsäädännölliset muutostarpeet. Lausuntotiivistelmä

QR-koodi
Finna-arvio

Raiskausrikosten lainsäädännölliset muutostarpeet. Lausuntotiivistelmä

Behoven av att ändra lagstiftningen om våldtäktsbrott. Sammandrag av utlåtandena

Lausuntopyynnön kohteena olleessa arviomuistiossa (selvityksiä ja ohjeita 25/2012) esitettiin jatkovalmistelussa pohdittavaksi useita rikoslain (39/1889) 20 lukua koskevia lainsäädäntömuutoksia. Nykyisin sukupuoliyhteyteen pakottamiseksi kutsuttu teko siirrettäisiin raiskausta koskevaan pykälään (20 luvun 1 §), missä yhteydessä sen enimmäisrangaistus korotettaisiin neljään vuoteen vankeutta. Raiskaukseksi katsottaisiin jatkossa myös ne sukupuoliyhteyden sisältävät teot, jotka nykyisin katsotaan seksuaaliseksi hyväksikäytöksi. Raiskauksen kohdistuminen alle 18-vuotiaaseen henkilöön lisättäisiin rikoslain 20 luvun 2 §:ään niiden kvalifiointiperusteiden joukkoon, jotka tekevät teon törkeäksi raiskaukseksi. Sukupuoliyhteyden määritelmää (rikoslain 20 luvun 10 §:n 1 momentti) muutettaisiin niin, että se käsittää myös esineellä tai muulla ruumiinosalla kuin peniksellä tapahtuvan tunkeutumisen peräaukkoon. Lisäksi muistion ehdotusten mukaan kumottaisiin syyteoikeutta ja toimenpiteistä luopumista koskevat rikoslain 20 luvun 11 ja 12 §, jolloin myös kaikki aikuisiin kohdistuvat seksuaalirikokset tulisivat virallisen syytteen alaisiksi ja asianomistajan vakaa tahto ei voisi enää estää syytteen nostamista raiskauksesta. Oikeusministeriö pyysi ehdotuksista lausunnon 42 viranomaiselta, organisaatiolta ja asiantuntijalta. Lausuntoja saapui 28. Tässä lausuntotiivistelmässä käsitellään kootusti mietinnöstä annettuja lausuntoja. Johdannon jälkeen lausuntopalautetta käsitellään ensin yleisluonteisemmin ja sitten yksityiskohtaisemmin. Eräät lausunnonantajat esittivät muistion ehdotuksia pidemmälle meneviä uudistuksia, toiset puolestaan kriminalisointien rajaamista verrattuna ehdotettuun. Lausunnonantajista 11 kannatti ehdotuksia sellaisinaan. Lausunnonantajista 19 kannatti ehdotusta sukupuoliyhteyteen pakottamisena rangaistavien tekojen siirtämisestä RL 20:1:n alle, 23 kannatti ehdotusta seksuaalisena hyväksikäyttönä rangaistavien sukupuoliyhteyden sisältävien tekojen siirtämisestä RL 20:1:n alle, 24 kannatti ehdotusta törkeää raiskausta koskevan RL 20:2:n täydentämisestä, 25 kannatti ehdotusta sukupuoliyhteyden määritelmän laajentamisesta, 24 kannatti ehdotusta nykyisin RL 20:3:n mukaan rangaistavan rikoksen enimmäisrangaistuksen korottamisesta ja 25 kannatti ehdotusta syyteoikeutta ja toimenpiteistä luopumista koskevien RL 20:11–12:n kumoamisesta. Osa lausunnonantajista (12) nosti esiin tarpeen raiskauksen määrittelemiseen suostumuksen puuttumisen kautta. Eräät lausunnonantajat katsoivat, että seksuaalisen häirinnän kriminalisointitarvetta tulisi pohtia jatkovalmistelussa. Myös lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön, tahallisuuteen ja seksuaalirikosten rangaistuksiin liittyvät kysymykset nousivat esiin lausuntopalautteessa.

Tallennettuna: